Από Κατερίνα Καρακούτα
Η ανάγνωση ενός βιβλίου είναι όπως ο έρωτας! Όποιος λέει ότι δεν αγαπάει το διάβασμα είναι επειδή δεν έχει βρει ακόμα το βιβλίο που θα τον συναρπάσει, θα τον μαγέψει, θα τον κάνει να γελάσει ή και να κλάψει.. Οι γονείς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν την απόλαυση του διαβάσματος και να εμπνεύσουμε την αγάπη των παιδιών μας για το διάβασμα! Ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχουμε είναι φυσικά μέσα από το παιχνίδι!
Το παιχνίδι μας ξεκινά με την αφήγηση μίας μικρής αποκριάτικης ιστορίας….
Ένας κλόουν ήθελε πολύ να αλλάξει το μονόχρωμο κουστούμι του… ήθελε κάτι καινούργιο… διαφορετικό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό! Να είναι ένα κλόουν μοναδικός… Ήθελε να φορέσει ένα κουστούμι που κανένας κλόουν δεν είχε φορέσει ως τώρα… έψαχνε μέσα στα μπαούλα, στη ντουλάπα, στα συρτάρια του…. όταν η ματιά του έπεσε στη βιβλιοθήκη. Ήταν γεμάτη από βιβλία όλων των ειδών… βιβλία με εικόνες και γράμματα, βιβλία μόνο με γράμματα, κόμικ κ.α. Ο κλόουν τα ξεφύλλισε, τα μύρισε, τα γύρισε ανάποδα… ώσπου μια ιδέα άρχισε να σχηματίζεται στο μυαλό του… Να φτιάξει το πιο εντυπωσιακό κουστούμι εμπνευσμένο από τα βιβλία! Έτσι διάλεξε αυτά που του άρεσαν πιο πολύ και τα ζωγράφισε στο μονόχρωμο κουστούμι του. Επιπλέον, βρήκε μερικά σκισμένα βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, έκοψε γράμματα και εικόνες και τα κόλλησε και αυτά στο κουστούμι του.
Και τώρα ώρα για παιχνίδι…
Φτιάχνουμε το δικό μας ξεχωριστό κουστούμι για τον κλόουν
Αφού αφηγηθούμε στα παιδιά την παραπάνω ιστορία μπορούμε να φτιάξουμε και εμείς το δικό μας εντυπωσιακό κουστούμι για τον κλόουν. Οπότε, ζωγραφίζουμε ή εκτυπώνουμε ένα κλόουν χωρίς χρώμα. Στη συνέχεια, μαζί με τα παιδιά διαλέγουμε τα αγαπημένα μας βιβλία και τα απλώνουμε γύρω από τον κλόουν. Επιλέγουμε από τα βιβλία ποια χρώματα, εικόνες και γράμματα θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε για το κουστούμι μας. Επίσης μπορούμε να κόψουμε γραμματάκια και εικόνες από εφημερίδες και περιοδικά. Με τη βοήθεια της φαντασίας μας, των μαρκαδόρων και της κόλλας μας το κουστούμι του κλόουν είναι έτοιμο!
Μάντεψε ποιο βιβλίο είναι;
Γράφουμε σε χρωματιστούς κύκλους από χαρτόνι χαρακτηριστικές φράσεις, λέξεις ή ακόμα και πληροφορίες από το εξώφυλλο (όνομα, συγγραφέα, τίτλο, εικόνα ή κάποιον χαρακτήρα κλπ) από βιβλία και παραμύθια που έχουμε διαβάσει με τα παιδιά μας. Στη συνέχεια, τοποθετούμε πάνω στο κλόουν τους κύκλους που φτιάξαμε και ζητάμε από το παιδί να διαλέξει ένα κύκλο. Διαβάζουμε το περιεχόμενο του κύκλου και μαντεύουμε από ποιο βιβλίο είναι. Αν το παιδί δυσκολεύεται να το βρει μπορούμε να τοποθετήσουμε τα βιβλία που χρησιμοποιήσαμε γύρω από τον κλόουν. Όταν ανακαλύψουμε σε ποιο βιβλίο ανήκει ο συγκεκριμένος κύκλος του κλόουν διαβάζουμε ολόκληρο το βιβλίο.
Ποιο βιβλίο θα διαβάσουμε σήμερα;
Στην αρχή της εβδομάδας ή του μήνα, γράφουμε σε χρωματιστούς κύκλους ή και σε post- it τους τίτλους βιβλίων που θέλουμε να διαβάσουμε (θα μπορούσαν να είναι καινούργια βιβλία ή βιβλία που δανειστήκαμε από τη βιβλιοθήκη). Μπορούμε να ζωγραφίσουμε ή να κολλήσουμε και κάποιο χαρακτηριστικό στοιχείο από το εξώφυλλο του βιβλίου μας, ώστε ένα μικρότερο παιδί να το αναγνωρίσει μόνο του ευκολότερα. Κάθε μέρα επιλέγουμε ένα κύκλο και προσπαθούμε να ανακαλύψουμε σε ποιο βιβλίο αντιστοιχεί! Τέλος, απολαμβάνουμε αγκαλιά το καινούργιο βιβλίο!

Κατερίνα Καρακούτα,
Παιδαγωγός, Εμψυχώτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Καλές αναγνώσεις!
Ευχαριστώ από καρδιάς την παιδαγωγό και εμψυχώτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων Κατερίνα Καρακούτα για τις όμορφες ιδέες της, προκειμένου τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο!